Sydämellinen hyvinvointi, tunne itsesi ja päästä irti

Tiedämme että erilaisilla kohtaamisilla ja päätöksillä on valtava vaikutus - tähän päivään. Meille on opetettu, että kun teet päätöksen sydäntäsi kuunnellen, et voi tehdä väärin. Kuitenkin elämään kuuluu myös niitä vääriä päätöksiä, sillä elämme ilman käsikirjoitusta ja ohjeita. Väärä päätös, huomataan usein vasta jälkeenpäin, jopa vuosien kuluttua. Juuri tässä huomaamisen hetkellä, kun sydämemme on vereslihalla, kyyneleet herkässä ja hengityskin kulkee pätkittäin, tulisi tehdä jälleen se muutos - uuteen suuntaa.

Mahdottomalta kuulostava tehtävä, kun jo pelkästään oleminen edellyttää kaikkien voimavarojen löytämistä arkisten toimintojen läpi viemiseen.  Valitettavan usein niitä voimia ei vain ole, ”korttitalo” kaatuu. Jäämme yksin, pyörittämään ajatuksia, elämään menneessä sekä jossittelemaan päätöksiämme. Tämä pyöritys vie oman aikansa, aina - meillä jokaisella.

 

Kasvun ensiaskeleet  

Mennyttähän emme voi muuttaa ja tässä päivässä on elettävä, joten katse siis tulevaisuuteen. Voimme näyttää upeilta, menestyneiltä ja onnellisilta, mutta olla täysin säröillä sisältä. Meillä on taito peittää sydämemme ja särömme, suojellaksemme itseämme, ehkä eniten itseltämme. Henkinen kasvaminen, omien voimavarojen löytäminen on avainasemassa oman hyvinvoinnin lisäämiseen ja keinoja kasvulle on tarjolla tuhansia. On vain löydettävä se oma malli.

Henkinen kasvaminen ei tuo yhtään euroa, ei anna mahdollisuutta matkustaa eikä tehdä sijoituksia, mutta minuuden hyväksyminen on keino nauttia kaikesta kokemasta. Kasvuprosessi edellyttää kuitenkin aikaa ja sisältää monia vaiheita. Syöksymällä ratkaisusta toiseen, siirtää vain väistämätöntä, pakollista tutkiskelua. Säröillä oleva sydän ja mieli, ei kannattele, eikä kestä uusia tuulia, joten rakenteet on laitettava pysähtymisen hetkellä kuntoon. Ensin on oltava sinut itsensä ja menneisyytensä kanssa. Huomattava, että ulkoinen ”habitus” ei tuo mitään arvoa eikä myöskään onnellisuutta mukanaan. Ajalla ei tässä kasvuprosessia ole mitään merkitystä, se kestää ehkä jopa koko elämän ja näkyy eri vaiheissa eri tavalla. Ennen kun voidaan avoimesti vastaanottaa uusia mahdollisuuksia, on huomattava ja hyväksyttävä, että itse on hyvinvoinnin ohjaksissa. Pidellessä oman hyvinvoinnin ohjaksia, opimme tuntemaan, tietämään ja ymmärtämään, mikä on hyväksi itsellemme.

Tietoisesta läsnäolosta (*Mindfulness) on tullut naistenlehtien pääkirjoituksia, meditaation ja erilaisten rentoutumisharjoitusten kanssa. Näitä lukiessa syntyy ajatus, että omien säröjen ja hyvinvoinnin uudelleenrakentaminen on helppoa, vaivatonta ja nopeaa. Ajatukset perustuvat opittuihin tietoisiin ja tiedostamattomiin käsityksiin sekä kokemuksiin, joten näistäkin on päästettävä irti. Irti päästäminen, onkin ehkä vaikein opeteltava asia ja tätä, taitoa on harjoiteltava säännöllisesti. 

 

Irti päästäminen, on hyvinvoinnin voima

Jo paljon ennen kun menneisyydestä tai edes tästä hetkestä voi päästää irti, on opittava hyväksymisen taito. Hyväksymisen tai hyväksymättömyyden taito on meillä itsellämme. Miten tämä näkyy tai tuntuu? Hyväksyminen ei välttämättä vaadi tietoista ajattelua ja toiset asiat sekä tilanteen on helpompi hyväksyä - jopa itsestään selvyytenä. Tietoinen ajattelu tuo hyväksymiselle kuitenkin uuden ulottovuuden ja arvon. Hyväksymättömyys puolestaan aiheuttaa, jopa fyysisiä oireita, koska tunnemme sen erilaisina aistimuksina ja oireina. Olemalla tietoinen, nykyhetkestä, osaat ja pystyt hyväksymään myös tilanteet, jotka eivät ole sinulle ensituntemuksilla niitä oikeita, sillä lopulta joudumme hyväksymän jokaisen kokemamme hetken.

Opittuja ajattelu- ja toimintatapoja murretaan useimmiten tietoisen läsnäolon harjoitusten kautta ja meditoinnilla puolestaan pyritään virkistämään mieltä - ilon ja rentoutumisen saavuttamisesi. Tavoitteena tasapaino, jonka avulla pystymme ylläpitämään hyvinvointia ja onnellisuutta elämän kaikissa tilanteissa.

 

Lakkaa murehtimasta - elämä kantaa

Monesti ajatuksemme ovat ahdistavia ja ne estävät elämästä nykyhetkessä. Myllertävät ajatukset ja pohdinnat rakentavat mielikuvan tulevista negatiivista kokemuksista ( koska vanhoista kokemuksista on päästetty jo irti), joten varaudut jo ennakkoon ikäviin kuvitteellisiin tilanteisiin.  Murehtimisen ”hoitamisessa” kuten hyvinvoinnissa yleisesti nämä perinteiset fyysisen puolen osat kuten uni, rentoutuminen ja liikunta on laitettava ensin kuntoon.  Tämän jälkeen annamme huolille (todellisille tai kuvitellulle) oman ajan, eli kiinnittämällä toistuvasti huomiota huoliimme, kuten The Worry Cure- kirjoittaja Psykologi Robert L. Leahy, sanoo, ” se alkaa tuntua sietämättömän tylsältä”. Toimiessamme näin, meidän tulee kuitenkin hyväksyä huoli, mutta päästää siitä tarvittaessa irti. Huoli ja murhe, ovat vain ajatuksia ja jos et voi niihin mitenkään vaikuttaa - jätä ne omaan arvoonsa. Luomalla tilaa ja irti päästämällä mahdollistat hyvien asioiden esiintymisen elämässäsi.

 

Sokraten sanoin ” tunne itsesi” - elämä ei ole elämisen arvoista, jos sen tarkoituksena ei ole selvittää itseään itselleen.

                    

Heidi 

 

hyvinvointi, irti päästäminen, minuus, hyväolo, länsäolo, mindfulness, rentous, mieli, onnellisuus, onni, tasapaino

 

(*Mindfulness -taito olla läsnä, perustuu buddhalaisiin perinneoppeihin ja rantautui 1970-luvulla länsimaihin, ilman uskonnollista viitekehystä)